2009-11-10

Sammanfattning av inspiratonskvällen...

Häromkvällen var jag och lyssnade på Mija Kinning. Superbra och urtrevlig tjej!
En lustig sak när man pratar med "kändisar" så känns det som om man känner dom. Man har hört dom på TV och är lite bundis och bästis med dom.;)
Jag fick en liten pratstund med henne och bollade lite ideér. Här nedan är en liten sammanfattning av hennes tips. (Jag kommer att skriva om vad hon rekommenderade till vår renovering i ett annat inlägg. För långt inlägg annars.)


* Gör moodboards/collage. Klipp/klistra upp era favoritbilder på hem/rum ni gillar. Då ser man vilka saker som dyker upp på flera bilder. Kanske ser ni då tydligt att ni gillar lantligt stil? Eller att rött är en favvisfärg.
* Köp utländska inredningstidningar. Dom är mer varierande. Svenska magasin är same, same så det är bara slöseri att köpa flera i samma månad.

* Tänk inte TREND. Tänk på vad NI gillar. Det viktigaste att att man skall trivas och inte att det bara är snyggt och trendigt. Det blir aldrig bra.

* Tänk BEHOV. Vad skall rummet användas till? Vad vill ni ha? Behöver ni trippelugn och värsta kylen med ismaskin? Bakar ni mkt? Är man knappt i köket så det är bara bortkastat att köpa flashiga köksmaskiner. Bastar ni aldrig så bygg ingen bastu. Behovet kommer inte att öka efteråt.

* Ta hjälp och försök att få köket/badrummet uppritade i 3-d. Lättare att se det färdiga resultatet. Gör 2 olika alternativ och välj mellan dessa två. Eller rådfråga en vän/vännina som är duktig/kunnig. 3:e oberoende part är inte att förglömma.

* Bestäm er och var nöjd! Sluta ha beslutsångest. Man kan alltid undra om man inte skulle ha gjort si eller så. Valt marmor ist för betong. Sätt punkt för besluten. Det är då man blir mest nöjd.


Lite blandade bilder jag hittade i min inspirationsmapp. Japp- en sån hade jag redan.
















Jag kommer ej ihåg var alla bilderna kommer ifrån. Förlåt om jag har glömt att fråga någon. Säg till här om ni vill att jag tar bort någon bild. Jag vill inte förarga nån.






7 kommentarer:

a-k sa...

Vilka otroligt bra tips! Kan det vara så att du gillar vitt ganska mycket Ann :-)

Ann sa...

a-k: ja men du har rätt! jag GILLAR vitt. Med färgglada inslag. Det är nog jag. Ingen idé att förneka detta. Tack för tipset.
(oboroende 3:e part)

kram o må väl!

Erica sa...

vi har samma stil ser på bilderna, snygg inredning!

Hallakulle bygger bo sa...

De där bilderna kan jag också skriva under på! ;)

Mari sa...

Så bra tips hon kom med...
Bestäm och va nöjd gillar jag skarpt. Det är nåt jag har svårt för tyvärr men är nog inte ensam.

Nu väntar lite kaffe och en glass. Jag slår på stor så här på fredagskvällen:-)

KRAMAR!!!

Alla bäckar små sa...

Spännande att få snacka med nån som har koll. Å vilka härliga bilder, blir inspirerad att flytta nu! Trevlig helg! Kram

Ann sa...

erica: ja det verkar onekligen så.
vit bas med färgaccenter. kul men ändå clean.

kram



hallakulle: ja absolut!



mari: jättebra tips. kom på några till. självklara visserligen men man måste försöka följa dom oxå.
jag lider oxå av beslutsångest. men man skall inte tänka för mkt gå på magkänsla. och var nöjd!
har man inte tänkt att vara nöjd så kommer man inte att bli nöjd. man kommer alltid att hitta fel.
ha det fint

kram



allabäckarsmå: bra med inspirerende bilder. man behöver det. nu gäller det bara att bestämma sig för att bestämma allt.
längtar så tills vi kan sätta igång. nu börjar man smått bli otålig.;)

kram o trevlig söndag!!