2008-02-20

Vardag i paradiset...

Veckan som har varit var vår första "riktiga" vecka. Alla våra gäster har åkt hem eller åkt vidare.

Hur ser då vår vardag ut?
Enkelt sammanfattat så äter vi frukost, tittar lite på tv, går till poolen och sedan går vi ut och äter vi igen på kvällen.

På kvällarna promenerar vi ut ur vårt muromgärdade bostadsområde med vaktposteringar vid alla in/utgångar.
Det är ett "fiiiiint" område förstår ni. Typ rika thailändare och expats.

Folk (särskilt thailändarna) och vakter tittar väldigt konstigt på oss för vi är säkert dom enda som inte har bil härinne.
Alla har bil här! Stora vräkiga bilar.
Och så är det vi då- den där konstiga familjen som bor i ett "fint" område utan att ha bil.

Varför har dom inte bil när dom har råd att bo i ett fint område där alla har minst 1 bil, nannies och hemhjälp tänker säkert alla som ser oss.
Att vi inte har bil beror inte på att vi inte har råd eller så utan för vi är rädda för att slänga oss ut i den thailändska trafiken.
Folk kör lite hur som helst! Värst är motorcyklisterna som tokkör överallt och kör om på möjliga och omöjliga ställen.


Vi vågar helt enkelt inte ge oss ut bland alla dårar här!

Det finns två anledningar till att trafiken är helt crazy här:

1. Många har inte körkort, dom kör ändå för vad är chansen att polisen tar en tänker dom?
2. Det är urlätt att köra upp om man vill. Du behöver inte ens köra en bil på riktigt för att få körkort. Man gör teoriprov och sedan får man "köra upp" i en bilsimulator. Om du mot all förmodan inte skulle klara uppkörningen så blir man GARANTERAT godkänd den andra gången! Det är helt sant!!

Är det så konstigt om vi inte vågar oss ut i bil med folk som har körkort utan att ha kört bil innan ens?? Det hjälper alltså inte att man själv är försiktig och kör långsamt när folk kör mot rött och byter fil lite som dom vill?

Fast jag måste erkänna att jag saknar bil. Eller friheten med bil.

Osså min goa, mjuka kudde...


Liten nakenson som ville vara med på kort. Han är jämnt naken här, allas vår egen Naken-Janne.
I Thailand är det inte helt OK att barn är nakna så vi har fullt sjå med att sätta på honom byxorna.
I allafall, här är vårt hus och kortet är taget i skymningen. Det är inte för att det är mulet (som brukligt hemma) utan för att solen har gått ned.





Poolen i vårt bostadsområde. Eller poolerna. Det finns en lite mindre som passar dom riktigt små så att man inte behöver oroa sig hela tiden. Givetvis tycker dom att det är lite roligare i den stora poolen!



Intill poolen finns en sjö (fullt med fisk har maken kollat in)som är rogivande att spana över och ger en hemtrevlig känsla.

Nu skall vi äta frukost och åka till havet.

Lev väl, må gott!!




9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara dagar ni verkar ha, och vilket fint hus!
Ska försöka få ihop ett litet "veckomail" ikväll.
Kram, kram från Lillan

Linda K sa...

oj oj oj! blir helt matt. vilket paradis. njut varje dag :D och se upp för bildårarna!

Solrosfrö sa...

Jag trivs här i regnet och mörkret, jag trivs här i regnet och mörkret, jag trivs... Må gott!

Mie sa...

Det ser helt underbart ut! Som i en annan värld helt enkelt!
Ha det toppen o fortsätt rapportera från paradiset till oss stackars nordbor:)
Kram

Anonym sa...

Det är så härligt att läsa om hur ni har det, jag får en sådan "hemlängtan". /nadia

Sanna sa...

Åh vad härligt!! Vad fint ni bor:) Jag är inte alls avis, inte alls;)

Ninnie sa...

Hej, hittade in till dej. Ni verkar ha det såå skönt och varmt och gott...härligt.

Anonym sa...

Åh va kul att hitta någon som också bor utomlands, vi är praktisk taget "grannar" då jag bor med familjen i Singapore!
Så jag känner igen mig i det du skriver, haha!
Välkommen in till mig

Må gott

Linda -Galleri Palla sa...

Hallooooo! Nu har jag också varit på semester.. i Portugal. Hoppas ni har det bra!!