2009-10-29

Fancy schmancy kalas eller inte?




Nu är det Halloween och kalasdags som gäller för oss i helgen. Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag orkar inte baka tusen läckra cupcakes/tårtor/kakor eller pynta med en massa Halloweensaker.

Jag är inte mycket för högtidspynt. Orkar inte ta fram för vips skall allt bort igen. Ang. kalaspynt och tårtor så beror det på att det inte äts så mkt sånt. Barnen gillar inte en massa konstiga nya recept. Dom vuxna äter så lite för dom är mätta efter maten. En enkel kladdkaka funkar bäst. När jag ser hur mkt andra bullar upp med mat och bakverk och visar upp läckra och inspirerande bilder som skulle få Leila Lindholm att bli stolt så känner jag mig lite ...lat för att jag inte gör likadant. Men det är ju trist att baka när ingen knappt äter. (Eller jag gör ju det till slut själv, men det är ju inte det som är vitsen ju).


Är det bara jag som känner så här? Ursäktar jag mig själv för att jag innerst inne är lat? När jag ser mammor göra vimplar, egengjorda godispåsar, scrapbookat inbjudnignskort känner jag mig så anti allt. Får prestationsångest. Allt barnen vill ha är ju ändå sina vänner, leka kurragömma och äta korv och bröd med glass till efterrätt. Mina iaf.



8 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju knäpp. Du jobbar ju massor inför minsta lilla "fika", kalas skall vi inte tala om.
Mina kalas innan du kom in i bilden brukade vara färdigköpt rulltårta, konserverade persikohalvor och vispgrädde.
Tada - klart på 2 minuter.
Det är att vara LAT försök inte konkurera i mitt område nu fröken.

Love you vacker
Maken

Anonym sa...

Du har så himla rätt. Jag är likadan, brukar inte lägga ner mycket krut på fikabröd och tårtor när det vankas fest. Tycker det är viktigare med en riktigt fin dukning och att gästerna känner sig bekväma. Men trots att det är så här jag verkligen tycker och känner så infinner sig känslan av att "alla andra" fixar mycket bättre och man känner sig lite "lat", ibland.

/Louise

mamamekko sa...

Åå,jag känner igen mig helt. Här kör vi också på kladdkaka eller glass med maränger också ett par rullar med ballerinakakor typ vilket faktiskt brukar går hem hos de flesta barn (sen vad de andra mammorna tycker är ju en annan sak, kanske att man är lite lat).

Sen kan jag tycka att det är väldigt kul att fixa och dona och dekorera inför kalas och liknande, men det behöver inte vara avancerat för att det ska bli bra. Några enliters glasspaket på ett stort fat dekorerade med godis ser minst lika roligt ut som en hemmagjord tårta som kanske tog två timmar att göra. Finns så många enkla alternativ som funkar precis lika bra. Sen visst, de kanske handlar om att jag helt enkelt inte tycker det är så kul att baka (laga mat däremot älskar jag) och inte heller är så jätteförtjust i att äta bakverk heller. Så ett ointresse helt enkelt gör att jag kör på ett enklare alternativ. Men, men, nog om detta nu :)

När flyttar ni in i nya huset? Hur stort är det? Vad är det för typ av hus? Let me know everything :) Ååå jag har fått riktigt sug senaste veckan alltså efter hus, så jag går och hoppas att det ska dyka upp något bra snart.

kram kram

a-k sa...

Inget Halloweenpynt alls här hemma. Däremot de år vi haft Halloweenfest med våra vänner har vi pyntat tillsammans och kört med knytkalas där vi gör en rätt var. Barnkalas har jag ju ingen erfarenhet av men jag tycker inte att man ska pressa sig att göra mer än vad man själv tycker är roligt. Bakade gjorde jag mycket mer förr, men inte alls lika ofta längre, vet inte riktigt varför det blivit så. Kanske kommer det tillbaks, kanske inte.

lillan sa...

Jag måste säga att jag håller med maken där - du fixar ju för jämnan!
Hoppas att du har en bra fredagskväll.

Kram
Lillan

Ann sa...

maken: du är snäll du. men det är för att du vill slippa hjälpa till va?;)
love u 2 baby. puss


louise: jag tycker att det är ganska kul om man har tid och folk äter. annars är det mest ett "måste" för att det skall vara så. för att inte tala om allt slöseri med mat o tid.
skönt att höra andara känna likandant.

ha det fint!



mamamekko: du är ju superhändig! men det är som du säger, man behöver inte överdriva. lite glass, grädde o massor av ideér räcker långt. särskilt med barn som föredrar det.
japp- här har vi blivit med hus! gult trä, 50-tal och renoveringsbehov! det skall bli sååå kul! nu kändes det rätt o det gör det säkert för er oxå en dag.

kram kram


a-k: skall man ha fest så finns ju "anledning" men annars så förstår jag inte varför riktigt. bara en massa tid o pengar som går till spillo några dagar senare. fast det värsta är när allt skall bort. det är ju såååå trist.
men lite har jag gjort för barnen för att det är kalas. annars får det vara för min del.

kram o happy halloween!


lillan: tack du för peppen! men just nu är jag nog mest inställd på att packa ihop o dra till nästa hus. det är nog därför jag känner att det är trist att greja med kalas o halloween. kalas är ju kul men inte allt man "måste" fixa till.

kram på dig o happy halloween till er alla!!!

Mrs. b sa...

Nej nej nej - man ska göra det man själv vill, orkar och har intresse för!
Jag brukar inte fixa så mycket avancerat. Mat&bak är inte mitt toppområde om man säger så. Jag försöker att inte ha "dåligt samvete" för det. Och dom som tycker det är kul får göra det för min del, ibland blir jag inspirerad när jag ser något "fint". Men det får inte finnas några måsten eller krav med i bilden.

Man får försöka vara snäll mot sig själv helt enkelt! :-)

Ann sa...

mrs b. det är lätt att säga att man inte skall göra ngt som man inte vill. men när man ser andra göra så fint så vill man inte vara sämre. om man inte gör så känns det som om man är lat.
men så länge det känns kul så är det ok.
nu denna gång kändes det ok. riktigt kul faktiskt.

må väl o ha det bra!