2007-04-04

Så fel det kan bli...

Idag är det påskkalas på dagis och barnen skulle klä ut sig. För en gång skull ville sonen klä ut sig och jag kom ihåg det imorses också.
Röda kinder, fräknar och mustasch målades på och vi klädde honom i rutig skjorta, svart kavaj och scarf. Han var jättefin och ville t.o.m att vi skulle ta kort på honom (som mamma brukar när hon gjort iordning sig)
När vi kom till dagis så var det inte så många barn där och nästan inga pojkar. Endast tjejerna hade klätt ut sig och min son blev lite blyg och gömde sig.
Några tjejer fnittrade och sade att han såg "lustig" ut och att han hade mustasch. Det var på intet sätt elakt utan allmänt fnittrigt.
Underläppen darrade på sonen och han sade:
- mamma, jag vill inte vara utklädd mer.
Jag kramade honom och sade att han var finast av alla och dom andra bara var avundsjuka för att deras föräldrar inte hunnit klä ut dom.
Ont i mammahjärtat och med en klump i magen sitter jag nu här på jobbet. Detta trots att han inte ens råkat ut för ngt elakt . Hur skall mitt hjärta klara när ngn retar honom på riktigt?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh, bara början "tyvärr" ;-)

Så många gånger det skär i hjärtat å man vill inget hellre än att lägga sig i/gå emellan eller bara lösa det sits dom satt sig i! :-)
Men ibland/oftast är det bättre att stå bakom!
Det gäller bara att lära sig när.....

Påskiga hälsningar!
(följer din blogg dagligen - tack för det! )

Anonym sa...

Det har säkert gått bra. De andra killarna kanske också ville klä ut sig sen, så fick fröknarna fixa fram kläder!

Anonym sa...

tessan: tänk att man kan känna sig så sorgsen över ngt så oskyldigt? Det kändes som det var mitt "fel" för jag övertalade honom, han är lite tveksam till sånt. Helst ville jag säga: hörreni, skrattar ni åt honom en gg till får ni med mig att göra! Inte så moget så jag lät bli ;)
Kul att du tittar in hos mig och glad påsk på dig också!


åsa s: jag tror han glömde bort det ganska snart, det var nog jag som mådde sämre av det! Och ja- dom som inte var målade skulle fröknarna fixa till!

Anonym sa...

Lilleman var också den enda som målat sig till katt, till och med var det inga tjejer som hade målat sig.. Jag är också säker på att det gått jättebra, de andra som inte målat sig tittade nog avundsjukt på din jättesöta pojke

Ann sa...

jenny: sonen var glad sen på e.m. och dom andra var ju också målade, dock inte lite fin som min "gubbe" ;) Du var kreativ som målade katt, det vet jag inte ens hur man gör!